söndag 22 september 2019

Gädda 10+

Hej!
Sommardagar fick vi i helgen. Undertecknad åkte till Västra Sommen i hopp om att hitta matabborre. Jag började fisket i ett stim på en 12 m botten. 50 gr abborrarna kom upp i en strid ström. Jag bytte ställe och fisk i spannet 30-150 gr högg vilt. Efter 2 timmar och inte en matfisk gjorde jag en längre förflyttning. Ekolodet visad stora bananer på 14 m. Kanske var det här matabborrarna fanns.

I med pirken och det högg direkt. Jag fick nu uppleva ett gäddfiske jag aldrig varit med om på båtpimpel. 11 gäddor fyra avbitna tafsar på 2 timmar. Några knappt 100 cm och en riktigt stor fisk på cirka 120 cm. Vikt omkring  11 kg. Pirken satt långt nere i halsen. Men jag tror att fisken klarade behandlingen. Den simmade lugnt ner i vattnet. Konstigt att en 90 mm pirk kan locka till hugg för fisk i denna storlek.

Nästa helg är det gäddtävling på Sommen. Men dessa gäddor lär lysa med sin frånvaro då det av någon konstig anledning är svårt att nå 100 cm så fort det är tävling.

Matabborrarna kunde jag räkna till 6 st när dagen var slut . Men vad gjorde det?  Helt nöjd åkte jag mot rampen när vinden friskade i vid 16 tiden.

Henry


Gäddan och 90 mm pirk

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar