onsdag 30 oktober 2019

30 oktober

Hej!
Vi som jobbar inom skolan får några extra lediga dagar nu i slutet på oktober. Några höstdagar på sjön har det blivit för undertecknad. I går onsdag blev det en båtpimpeltur på östra Sommen. När jag åkte ut på sjön vid 10.00 tiden var det fortfarande någon minusgrad i luften och det ångade från sjön.  Men under dagen värmde solen lite och det blev någon plusgrad. Jag for runt och letade och hittade abborre fläckvis. Men snittet var lågt och hinken med ögonfisk blev påfylld. Trots byte av platser och fiskande på både pelagisk fisk och bottenbunden. Fanns det efter 4 timmar ingen matfisk i fångsten. Jag slutade fiska på 17-22 m kurvan och sökte fisk grundare och två gäddor som returnerades förutom abborre i spannet 30-100 gr blev resultatet. Jag flyttad mig vidare och i ett område tecknad ekolodet stor fisk bottenära på en 15 m plattbotten. Det skulle visa sig vara riktigt stor abborre. Från 15.00-till 15.50 fyllde jag min 15 liters murarhink med 22 abborrar. Vilket fiske! 90 mm pirk med 9 cm tafs och abborröga presenterad 10 cm över botten gällde. Solen gick ned och jag åkte i land helt nöjd.

I dag onsdag tog jag ta med min svärson Krister ut på gösfiske. Vädret var perfekt med svag vind. Vi började leta gös på 8-10 m kurvan men det resulterade inte i någon fångst. När vi kom upp på 7 m meter fattade en gös tycke för en vertikaljigg. Vi fortsatte fisket på 6,5-7 meter resten av dagen och med jämna mellanrum hoppade det på en gös eller gädda. När dagen var slut kunde vi ta hem  6 st matgösar samt en abborre på över kilot. Krister var nöjd och vi åkte iland när det började regna.
Höstdagar kan vara fantastiska. 3 havsörnar och sångsvan förgyllde dagen. Synd att det mörknar så tidigt.

Nästa helg arrangerar klubben båtpimpeltävling den 9 november. Inbjudan och regler kommer här på bloggen.

Henry

 
Sommen 29 oktober. (solen är på väg ner)


15 liters murarhink med 22 abborrar.


Sommenabborrarnas basföda på hösten (nors 5 cm ).


Krister ser nöjd ut när vi åkte ut på sjön.


Dagens fångst.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar