fredag 11 september 2020

11 september

Hej! Hösten kommer och med den blåst. Bloggen strular då leverantören försöker få den att passa mobiltelefoner bättre. Bilder och text blir hej och hå. Några båtpimpelturer har jag gjort de senaste veckorna. Fisket har väl varit sådär. De större abborrarna är fortfarande pelagiska i våra större sjöar och därmed dominerar fisk i storleken 50 - 100 gr.
Några kvällar i veckan har jag gjort pirk för tafsfisket. De största på 120 mm är avsedda för östra Sommen. December fram till mars om det är öppet vatten finns fisken på nivån 25-30 m och då krävs tunga pirkar. Jag har märkt att en del tafsar lossnar under fisket. Jag skall nu testa om en extra länk kan lösa problemet. Det har visat sig at haken kan hänga sig och lossna lätt vid montering direkt i pirken. I morgon lördag blir det gäddfiske då jag är med på 10 timmars på Sommen.
Regn och blåst väntas men har man överlevnadsoverall står man ut med det mesta. Om nu Sommens gäddor gillar läget återstår att se. rapport kommer i morgon kväll. Här kommer några bilder på veckans skapelser.

Henry



  Störst 120 mm


  Extra länk innan fästet till tafsen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar