torsdag 11 mars 2021

11 mars

 Hej!

Våren framfart stoppades och vi fick ett antal kalla nätter igen. Den is som finns kvar frös ihop och blev gångbar igen. Jag har varit ute vid ett antal tillfällen och pimplat från is de senaste veckorna. Sydsidor och skuggpartier från skog har haft is kvar även i större sjöarna. Isbillen har avslöjat kvalitén på isen så jag har känt mig trygg.

I går fiskade jag i en vik på Drögen. Isen var 10 - 15 cm och hård trots att det var öppet vatten en bit bort. 2 cm nysnö fanns och det kändes som en vinterdag. 2 gäddor 3-4 kg och cirka 7 kg abborre blev det. Av dessa var 16 st rensbara med en topp på 500 gr.  Det som stack ut var en guldfärgad abborre. Jag har hört rykten om dessa abborrar ibland men har aldrig fått en själv. 

Men det är nog slut med isfisket nu. I dag väntas snö och därefter regn och den is som finns nu säckar nog ihop. Båtfisket får nog ta över.

Henry


Guldabborre

Gångbar is och öppet vatten längre bort


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar