fredag 2 april 2021

2 april stingers krok

 Hej!

Våren är här och gäddleken är över i västra Sommen. Lika förvånad blir jag varje år hur snabbt lekbestyren är över. Jag har båtpimplat men med ett allt mer grumligt vårvatten i västra delen har abborrarna tröttnat. Speciellt mulna dagar. Ljusbristen har gjort fisket en aning segt. Under 15 m har ej ljuset räckt till. Ekolodet signalerar fisk men ingen abborre har velat ta. Men däremot gäddorna har glatt tagit pirken ända ner till 18 m. Till för en vecka sedan var samtliga gäddor jag fick romstinna.

Jag bytte ut pirken mot jigg i storleken 14-18 cm och det blev mer riktat gäddfiske än abborrfiske vid 3 tillfällen. De tre senaste turerna har givit 7, 9 och 14 gäddor. Vid den senaste turen igår var alla gäddor ur lekta. Fisken har tagit bottenära ner till 14 m och har djupet varit större har fisken hängt pelagiskt på nivån 12-15 m. Två över metern har det blivit. 107 cm respektive 101 cm

Att Sommen gösar är få och efter mina tre senaste turer med jigg i vattnet och ingen göskontakt är det bara att inse faktum. Jag har pratat med en gösfiskare som suttit två nätter och jagat pelagisk gös. En tur i Torpa och en tur i Tranåssjön. Ingen gös blev det men en del gäddkontakter blev resultatet för honom. Som han uppfattade det såg han ej något misstänkt göseko. Han borde veta vad han talar om då han fått gös både i december och januari i flera sjöar mitt i nätterna.

Några kvällar i veckan har jag gjort mer stingers krok. Det går enkelt att göra. Rostfri tråd, krok,  avbitare och rundtång behövs. Här under kommer ett exempel på stingers som fungera bra. Till jigg  12 till 16 cm räcker krok i storlek 2. Hoppas någon följer mitt exempel och gör eget material. Kostnaden blir priset för två krokar. Under 10:- alltså för en stingers. Här under finns bilder på hur man gör. 

Om några veckor kör vi båtpimpeltävlingen. Regler och inbjudan kommer här på bloggen. Det blir nog en upprepning av vårt Kms regler men med tre inmätta abborrar istället för två.  Coronan ställer fortfarande till det så tävling i den gamla formen fungerar inte.

Här är lite bilder.

Henry

 
82 cm romstinn gädda tagen på 90 mm pirk


Lägg ut krokarna för att få måttet



Ta en tråd. Fäst krokarna i öglor och vira två varv. Spar 1,5 cm för att fästa i kroppen


Krokarna ditsatta. Gör en länk samt hake


Sätt ihop. Stingersen är klar.


Klart för fiske


Med denna lösning för krok missas sällan någon fisk



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar