tisdag 31 augusti 2021

31 augusti

 Hej!

Efter en vecka med skitväder kommer här en rapport vad som hänt. Några klubbmedlemmar har lyckats få röding och även öring på trolling med djuprigg på Sommen. Men det går åt många timmar mellan huggen.

Vattentemperaturen i Sommen ligger nu på 15-16 grader. En rejäl sänkning på en vecka. Jag har varit ute och båt pimplat abborre vid två tillfällen under de senaste veckorna. Abborrarna har nu klumpat ihop sig på nivån 9-11 m. De små har dominerat men ett 20 tal matfiskar har det blivit per tur.

Då vädret har varit hopplöst för fiske har jag gjort ett antal nya gösvobbler. Jag har tidigare lyckats göra vobbler som vid en fart av 1,7-1.9 knop varit svåra för gösen att låta bli. Rytmen och frekvensen verkar oemotståndlig för gösen. Men vid en fart av 1,2 till 1.3 knop har de ej visat samma intresse, Nu har jag gjort ett antal nya vobbler. Genom att ändra skedens tjocklek samt kroppens volym. Hoppas jag nu att få en vobbler som fungerar vid de lägre farterna. Kropp och sked är ihop monterad och nu återstår lack. Gösen som ej har något färgseende utan bara kan skilja på valörer i ljus- mörker skalan. Så jag kan nog lacka samtliga med en grå nyans. Förväntad djupgående för vobblerna  är med 0,16 fireline 7. 9 resp 12 m beroende på storlek av sked.

Klubbens nästa tävling är 19 september. Inbjudan kommer.

Här kommer bilder från senaste veckan.

Henry


Vobbler klara för lackning



Sommenabborre




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar