lördag 7 augusti 2021

7 Augusti

 Hej!

Nästa vecka börjar nog arbetet för de flesta. Men vi får vara nöjda med ledigheten då årets sommar blev varmare och soligare än normalt. Vattentemperaturen i Sommen klev upp mot plus 25 grader i slutet på juli. Badvarmt med andra ord. Men ej något rekord. 2018 var det uppe i 28 grader. 

Jag var uppe och fiskade 1 vecka i Stora Lulevattnet och där hade en värmebölja med över 30 grader ett antal dagar pressat upp vattentemperaturen till 19-20 grader. Detta var nog ett nytt rekord. 13-14 grader är vad det max har varit förut när jag varit där. Det varma vattnet påverkade öringen men harr, gädda och abborre gillade läget. Öringar fick jag på trolling men gäddorna dominerade i fångsten. Uppemot 15- 20 gäddor per pass med en topp runt 7 kg. Det är alltid en otrolig upplevelse att fiska på denna 4 mil långa sjö med en bredd av 7 km. Två båtar såg jag under veckan och dessutom slapp man vattenskotrar. Det finns väl ingenting som kan förstöra en fisketur på sjön så mycket som ljudet av en vattenskoter.

Sommaren för övrigt gav ett antal fina nätter och gösfisket tyckte jag var riktigt bra. Värmen satta sina spår. Gösen gillar verkligen värme. På Sommen fiskade jag vid fyra tillfällen och det gav 8 gösar med en topp på 7150 gr. De övriga låg på runt 5 kg. En hög medelvikt med andra ord. Samtliga gösar fick jag vid nattfiske. På Åsunden fick jag ett antal gösar tidig kväll på försommaren men de senaste veckorna har det varit nattfiske. 18 st har det blivit med en topp på 8530 gr, följt av 7570 gr och 7060 gr och den minsta av de 18 vägde runt 3 kg. Även här en hög medelvikt där de flesta vägde mellan 5 och 6 kg.

Augusti hittills har bjudit på ett mer normalt väder. Blåst och regn gör gösen mer svårflörtad och båtpimplet efter abborre får ersätta nattfisket efter gös. Vid några turer den senaste veckan har det blivit en del matfisk men småabborrarna har dominerat. Men när vattentemperaturen kommer ner till under 15 grader brukar det bli allt lättare att komma till tals med våra abborrar.

Den 19 september kör klubben Sommenmästerskapet i abborrfiske. Då borde abborrfisket vara på topp.

Här under kommer några bilder från årets sommar.

Henry


Stora Lulevattnet

Sommarkväll

Mager gös

Fet gös

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar