torsdag 4 maj 2023

6 maj Dm serie 1 trolling Roxen

 Hej!

På lördag är den första av 4 deltävlingar i Dm i gäddtrolling. Roxen är fiskesjön och vädret ser bra ut. Gäddleken är över för länge sedan så fisket lär vara lätt.. Några av Teamen i tävlingen har varit på Roxen förra veckan och fått bra med fisk. Så det blir en kul tävling.

Själv har jag ej trollat efter gädda mer än en gång i år ( resultat inte en fisk) men desto fler turer till Vättern har det blivit de senaste dagarna. Några dagar runt 1 maj går Vätterns norsar in mot land för lek. I år har jag träffat rätt och hittat norsens lekplatser. Den laxartade fisken följer med och fisket har varit bra. Öring topp 4 kg och lax topp 8 kg har det blivit. Förra året hittade jag ej norsen då leken sker på olika områden beroende på vindriktning. Vid ett tillfälle för några år sedan lekte norsen vid Bölagrundet. Fisket var helt fantastiskt bara man fiskade över bottnar med ett djup av 7 till 12m. Året efter fanns ingen fisk där och jag åkte hem utan ett pet på mina beten trots 2 försök.

Henry

Vätternöring


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar