måndag 29 juli 2013

Semesterfiske

Här kommer en kort rapport om mitt semesterfiske. Sommaren har verkligen bjudit på ett strålande väder, ibland kanske för bra, i alla fall för fiske. Jag var en hel del i Malexander och ägnade ett par dagar åt Rödingfiske som dessvärre blev resultatlöst. Ett hugg blev den enda utdelningen.

Plotter och ekolodsbild från Rödingfisket - den rosa linjen
visar hur jag åkt.
Har även ägnat mig åt Gösfiske i mina nuvarande hemtrakter och hade två dagar med riktigt bra och roligt fiske. Första dagen var jag ensam och åkte ut tidigt, morgonen hade bjudit på ett rejält åskoväder men vädret klarnade upp och vinden avtog. Så fort solen tittade fram började det nappa och jag fick ett par gösar på två kilo samt en på 4,8kg. Efter lunch får jag ett riktigt stumt hugg och hoppas på storgös men efter ett par långa rusningar anar jag gädda och mycket riktigt kommer en sjukilos bjässe upp. Under eftermiddagen är gäddorna riktigt i farten och jag får en på 8,1 kilo och en på runt sex kilo. När jag vänder hemåt kan jag räkna in åtta gösar och fyra gäddor.


Välmatad sommargädda.
Dagen därpå är väderförhållandena liknande med högtryck och ingen vind. Jag åker ut med en kompis och gösarna är på hugget även denna dag och vi får tolv gösar tillsammans. De tre största vägde 4,2, 5,2 och 5,5 kilo.

Fin gös på 5,5kg.

 
 
Ett riktigt roligt fiske som blev semesterns höjdpunkt.
 
Hälsningar Wiktor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar