lördag 1 november 2014

Höstgäddor

Hej!

Här kommer en fiskerapport från de senaste veckorna. Undertecknad har trots höstrusk hittat dagar på sjön som varit behagliga mellan stormdagarna. Vätternfiske har varvats med båtpimpel på Sommen.
Abborrfisket har varit riktigt bra med bonusgäddor som en överaskning. Totalt 7 gäddor på båtpimpel med topp på 7+ kg (Svanasjön) på 3 turer har det blivit. Att gäddor även bryr sig om en 60 mm pirk är ett faktum. De flesta gäddorna har tagit på ett djup av 14-16 m. Inte konstigt att det var svårfiskat vid klubbens gäddtävling.

Lika förvånad blev jag vid Vätternturen igår då storlaxen skulle håvas och en välmatad 8+ Gädda kom upp ur djupet mitt sjön. Tala om att hitta en nål i en höstack. Min kusin Stefan Hermansson som även är medlem i klubben. Skrattade gott när han såg min besvikelse. Jag som pratat om storlax på kroken!
Blåsten har ej varit gynnsam för Vätternfisket. Jag har upplevt det som segt efter den senaste veckans blåst. För mycket vind verkar vara negativt och fisken blir mer svårfångad. Perioder med stabilare väder brukar som regel vara mer fångstgivande under hösten.

Här under kommer bilder från de senaste veckorna.

Mvh Henry



Sommengädda


Vätterngädda


Vätternöring 3,2 kg


Vätternlax på skeddrag  73 och 75 cm


Stefan njuter av lördagseftermiddagens stiltje på Vättern

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar