onsdag 21 augusti 2019

21 augusti

Hej!
De flesta har nu börjat jobba efter semestern. Vi får hålla till gode med helgerna eller kvällarna för att komma ut på sjön. I söndags var jag ute på östra Sommen och letade efter huggvillig abborre. Regnet vräkte ner periodvis och det skulle visa sig att båtpimplet fungerade. Fisken var nertryckt mot botten och abborrarnas pelagiska liv upphörde med det dåliga vädret. På 12 -14 m kurvan hittade jag huggvillig fisk och snittet var stort. Endast var 4 e abborre var under 200 gr. Toppfiskarna låg på 700 gr. En del av fångsten gav jag till Göran Edvardsson. Det är lättare att dra upp fisken än filea fångsten.
Endast klubbmedlemmen Kjell Karlsson var ute på sjön för utom undertecknad.. Han trollade och några mindre öringar gillade läget. Rödingarna lyste med sin frånvaro.

I går tisdag kväll efter jobbet blev det en tur till Svartån. Syftet var att hitta sarv. Jag ankrade 15 m från en grundbotten. Fisket skedde med presentation av betet (brödkula) på 70 cm över en 2 m gräsbevuxen botten. Jag har ofta fått fin fisk på detta ställe. Första timmen gav mört och mindre sarv. När solen låg vid horisonten dök de större fiskarna upp. Cirka 20 mörtar, 30 sarvar och en gädda på bröd blev resultatet innan mörkret kom vid 21.30 tiden.

Här under kommer bilder från kvällen.

Klubbens nästa akivitet är Sommenmästerskapet i båtpimpel den 15 september. Inbjudan kommer här på bloggen.

Henry


Sarvstället

 

Mindre fisk


Gädda på bröd


I håven.


38 cm 1220 gr



42 cm 1310 gr



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar