måndag 22 juni 2020

22 juni

Hej!

Sommarvärmen har kommit och med den har allt fler sportfiskare gett sig ut på sjön. Det jag klart märkt är att spinnfisket efter gädda är hett just nu. Jag sett många spinnfiskare då jag varit ute. Trollingfiskare som riktar sitt fiske mot laxartad fisk i Sommen var nog antal mässigt fler tidigare i våras. Några av våra klubbmedlemmar rapporterar fångster av både öring och röding vid trolling med djuprigg. Rödingen har dominerat som vanligt.
Jag har fiskat efter gös sen i slutet på maj. Årets gösfiskestart i våra större sjöar var något sen. Gösarna fanns ej på en trollingvänlig nivå förrän månadsskiftet maj juni. Trolig orsak var den envisa nordvinden med nattfrost långt in i maj.
I början på juni segade sig vattentemperaturen upp mot 17 -18 grader och de första gösarna dök upp pelagiskt över djupområdena i våra större klarvattensjöar. Efter ett par blåsiga dygn en vecka senare var fisket förstört.

Med den sista värmen som återigen gav ett varmare ytvatten började gösen trivas igen. Som vanligt vid fiske i juni går det att få gös mitt på dagen. När allt stämmer och betet presenteras rätt (fart,djup, färgton och rörelsemönster) verkar gösen ej kunna låta bli att ta även vid solsken mitt på dagen. Men rent generellt är den mörkare delen av dygnet bäst.

Vid mina gösfiskepass i år har jag alltid valt ett nytt område att fiska i vid varje tur. Jag har varierat turerna mellan dag respektive natt fiske. Genom att testa nya delar av ett vatten eller byta sjö får man en bra indikation på hur vanlig gösen är och hur den beter sig vid olika förutsättningar. De flesta större sjöar kan oftast delas in i olika områden vad avser vattendjup, siktdjup och tillgång på betesfisk o.s.v. Detta gör att fisket oftast varierar beroende på var man är i samma sjö.
Att testa gösfisket i nya områden eller sjöar vid kalla och ostadiga väderförhållanden gör det svårt att dra några säkra slutsatser om fisket. Gösen kanske helt enkelt inte vill ta på det som serveras på grund av det rådande vädret.

I helgen väntas värme till klubbens 24 timmarstävling. Information och inbjudan finns längre ner på bloggen

Här under kommer bilder från de senaste veckornas fiske.

Henry

Kl 11.45

6,1 kg i topp

6,4 kg i topp

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar