måndag 13 september 2021

13 september

 Hej!

Den 16 september träder fredningsområdena i Sommen i kraft. Röding beståndet är just nu riktigt livskraftigt i Sommen. De som den senaste tiden trollat efter röding har haft ett bra fiske. Olika storlekar på fisken visar att lekarna har fungerat bra de senaste åren. Just nu finns det betydligt mer röding i sjön än det varit de senaste 30 åren. Det nya regelverket som trädde i kraft i början på 2000 talet har haft en positiv effekt på beståndet. Allt fler som trollar väljer att återutsätta även rödingar över 60 cm. Väldigt positivt.

I lördags var det gäddtävling i Sommen. 49 team fanns på plats. Fisket var extremt svårt och många fick ingen fisk alls. 6 gäddor fick mätas in. Kent Adell, Christer Engvall och jag fiskade ihop. Vi lyckade få de gäddor som krävdes och slutade på en 3 e plats. En placering bättre än förra hösten på samma tävling. Spinnfiska i 10 timmar kräver att man är koncentrerad hela tiden även om huggen är få. 

Min vobblertillverkning går framåt. Det blev 28 st gjorda i par på två veckor. 14 kombinationer blir det att testa. Klarlack och krokmontering återstår innan de kommer i vattnet. Det är fortfarande lika spännande med nya vobbler trots att jag redan gjort mer vobbler än jag behöver.

På söndag blir det abborrtävling. Inbjudan finns längre ner på bloggen. Ostvind och uppehåll visar väderprognosen. Kul att se om fisket blir bra. Småfisk får nog alla men det gäller att få tio vettiga. Om jag får tippa är över 3 kilo på tio bra.

Här under kommer några bilder från helgen.

Henry



Jag, Kent och Christer


Nu återstår klarlack och krok samt fäste för linan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar