onsdag 26 oktober 2022

26 oktober

 Hej!

Det är en och en halv vecka till klubbens abborrtävling. Det är fortfarande över 10 grader i vattnet och med de senaste väderprognoserna lär det ej kylas ner den närmaste tiden. Båtpimpel på senhösten brukar vara ett bottenära fiske. Men det brukar krävas klart kallare vatten än som nu råder.

På 70 talet båtpimplade jag ofta i södra Åsunden. Ofta var det minusgrader i luften och sjörök i månadsskiftet oktober november. Ragnar som bodde i Hycklinge var också ute på sjön. Han sa alltid att minst 5 frostnätter behövdes för att fisket skulle bli lyckosamt. Vi pimplade på 12-14 m botten och höll båten i position med årorna. Ekolod var ej knappt något vi hört talas om. Så letandet efter abborre skedde med ett mödosamt letande och när allt stämde gick det riktigt bra. Fisket bedrevs alltid bottenära så Ragnars ide om frostnätter stämde rätt bra. Var man ute för tidigt på säsongen var fisket ej något att hurra över. Idag med ekolod är det lätt att hitta abborren även när de vistas pelagiskt i det varmare vattnet. Men då var det mer eller mindre omöjligt.

Jag hade ett favoritställe på den tiden som oftast gav några halvkilosborrar och ibland kilosfiskar. På en platt 14 m botten fanns ett par stenar med en höjd av 1,5 m. Många gånger var det svårt att hålla båten rätt. Men stilla dagar kunde man fiska runt stenarna och blocka fin abborre. Stenarna hittades med hjälp av riktmärken mot land. Konstigt nog så lyckades jag ofta hamna helt rätt direkt trots att det var 200 m till närmaste ö. 

Håkan Lindqvist och jag var med på gäddtävlingen på Roxen i lördags. Svag vind och regn var de yttre förutsättningarna. Vi lyckades knipa priset för längsta gädda så dagen blev minnesvärd. Roxen är väl ej så värst spännande om man tittar på ekolodet. Platt som en pannkaka. Kör man en kilometer så kan djupet variera mellan 5 och 6 m. Något helt annorlunda än Sommen. Men gäddor finns det.

I brist på fiskeväder blir det tillverkning av fiskedrag i någon form. Lite maniskt är det nog. Men otroligt spännande. Det finns alltid en detalj som kan bli bättre. Att sedan få fisk på dom blir ju det lilla extra som motiverar mig att göra nya. De som fungerar bra hänger jag på väggen bland alla andra i min samling och ser fram mot att testa nygjorda. Någon frågade mig. Hur orkar du göra så många vobbler? Hur orkar folk se på TV tänkte jag.

Inbjudan till tävlingen nästa helg kommer här på bloggen. Vi får hoppas på bra väder.

Här under kommer bilder på de senast gjorda vobblerna.

Henry


Färdiga för krok och test av gång.


Öringvobbler


Förhoppningsvis gäddmat.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar