onsdag 12 april 2023

12 april

 Hej!

Våren har äntligen kommit. Efter minusgrader och snöfall har det nu vänt. Jag har spinnfiskat i Svartån vid 8 tillfällen de senaste veckorna. Vid flera tillfällen har det varit minus 8 grader på morgonen och nyis i lävikarna. Fisket har varit svårt. Ingen fisk har gillat det kalla vattnet. Men galen som man är har jag gett mig ut. 

Jag har vetat att fisken står i lävattnet. 500 meter med strömt vatten och därefter en lävik. Fsken måste bara stå där. Det har varit spännande. Test av beten och tid på dagen har varit avgörande. Abborrarna har varit väldigt svåra och oftast vaknat till liv sen eftermiddag.

Det har visat sig att jigg runt 10 cm med 5 grams huvud fungerat bäst. Tyngre huvud har droppat för snappt vid vevstopp. Jiggar som fungerar vid extremt långsam invevning har varit svårt att hitta. De flesta hänger som en pinne. Jag har kokat bakänden och dragit ut den och spolat med kallvatten fär att få rätt gång. Det har visat sig ha fungerat.

Aborrarna har oftast tagit extremt bottennära men de flesta gäddorna har tagit när jiggen dinglar mot botten. Gäddor runt 9 kg och abborrar upp till 1,2 kg har jag fått. Men antalmässigt har det varit runt 3 till 5 fiskar per 8 timmars pass.

Ofast har jag rott 5 km uppströms för att sen fiska nerström och ankrat vid varje lugnvatten eller djuphåla. Kul har det varit och spännade att hitta fisk som trots väldigt kallt vatten har gapat över det som jag serverat. Max 2 grader har det varit vissa dagar i vattnet och därmed väldigt trög fisk.

Nu med värme får det bli till att gräva upp mask och blanda till bröd och börja meta vitfisk.

Jag har ej hunnit med något övrigt fiske men snart har klubben abborrtävling och då blir det första turen på Sommen.

Henry




Svartån



Jigg som ej fungearar vid långsam invevning



Efter kokning så har rumpan blivit mer rörlig.



Romstinn 110 cm

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar