lördag 21 oktober 2023

21 oktober

 Hej!

Efter en ovanligt varm september kom kylan nu i oktober. Dessutom har det blåst och därmed har det för min del mest blivit fiske i mindre vindskyddade sjöar. Efter sista Dm tävlingen i gäddtrolling har jag fiskat efter kräftabborre. Små sjör med kräftor finns det gott om i södra östergötland. Oftast är vattnet en aning humusfärgat och därmed tränger inte ljuset ner så värst djupt. Oftast är det ljusbrist runt 9-10 m. Därmed fungerar inte fisket djupt.

Jag har gjort lätta och tunna tafspirkar av en längd på 80 mm för det grundare fisket. Fisket har vid några tillfällen visat sig vara bäst på runt 2-3 m bland ris och stenar. Det har ej varit något mängdfiske utan fisket har gett runt 5-10 matabborrar per tur plus lite bonusfisk. (småabborre, gäddor och brax).

Liten myska med 2 dyngmaskar har visat sig fungera på kräftätarna. Tafslängd runt 10 cm har jag haft. Då jag kört med små myskor och grunt har huvudlina varit nylon och ett mjukt spö har dämpat knyckarna från fisken.  Flätlinan har varit för hård och därmed har myskorna rätat sig. 

Många myskor har jag förlorat bland grenar och nedfallna träd. Men med en klenare tafs än huvudlinan räddas pirken. De större abborrna verkar vara helt inriktade på kräftor om det finns i sjön. Fiske runt betesfiskstimm har ej gett de större.

Sommens abborrar har fått vara ifred för min del. Första fisket där för mig i höst blir nog klubbens abborrtävling i november. Båtpimplet brukar vara bra den tiden i sjön. Ett kallare vatten runt 10 grader brukar vara gynnsamt när det gäller båtpimpel.

Vi är några Team från klubben som åker till Rimforsa i morgon söndag. Gäddtrolling med 5 inmätta gäddor är det som gäller. Fisket där kan vara knepigt på hösten då gäddorna ibland kan helt strunta i allt som man serverar. Info här  https://rimforsafk.blogspot.com/ 

Gäddvobbler har jag så det räcker men jag kan ej låta bli att göra nya. (lite galen är jag nog). Det finns alltid något som kan förbättras. En ny serie med 36 st i abachi är på gång. Samma skedstorlek på alla men kroppsform, längd och vinkel på skeden varierar. De är gjorda i par så del blir 18 varianter. Lackning är nästa steg och de lär vara klara om någon månad. Då får jag dra dem i vattnet och justera gången.

Till klubbens abborrtävling i november kommer en inbjudan här på bloggen.

Här under lite bilder från den senaste tiden.

Henry





36 st

Myska


Kräftätare och 80 mm pirk

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar