söndag 1 september 2013

Fiskar på G


Ägnade gårdagen åt gösfiske med Marcus. SMHI hade spått svaga vindar men väl ute på sjön blev det påtagligt gungigt i den 3,9m långa båten. Detta var dock inget som stoppade två taggade fiskare. Jag själv som trånar efter en första gös över 6kg öppnar fisket med en fin gös på knappt 4kg. Vi landar några 2kgs gösar innan jag får ett riktigt tungt hugg. Ekot från fisken är riktigt tjockt och jag hoppas på stor gös. Tyvärr visar det sig vara en välgödd gädda på 7,5kg som valt att tugga gummi. Besvikelse. Fisket går lite trögare mitt på dagen och just som vi börjar fundera på om vi ska lägga oss i lä klämmer det på en fisk på Marcus jigg som fiskas på 12m. Marcus försöker övertyga mig om att även detta är gädda men döm om vår förvåning när en praktgös på 6,7kg dyker upp i böljan. Hans näst största gös denna säsong. Vi får nytt hopp och fortsätter nöta ute i blåsten. Jag fångar ännu en gädda i samma storleksklass och vi får ytterligare några gösar i 3kgs klassen. Framåt sju på kvällen vaknar vi upp ur fisketransen och beger oss hemåt. Nöjda, trots att jag fortfarande får jaga min 6kg+ gös.

/Wiktor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar