måndag 31 mars 2014

Gäddtävlingar


 
Hej!
 
Datum för vårens Gäddtävlingar är spikade. Ett stort tack till Rimforsa Fk som flyttade sin tävling för att undvika krock med vår Gäddfestival på Sommen. Här kommer aktuella datum.
 
Lördagen den 17 Maj Sommengäddan C&R start samhället Sommen  (Malexander sfk)
Lördagen den 24 Maj Gäddrycket C&R start Rimforsa (Rimforsa Fk)
Lördagen den 31 Maj Gäddfestival ( Start klubbarna runt Sommen)
 
Vi som varit på sjön de senaste dagarna har fått uppleva fantastiska vårdagar. Sjöarna har legat som speglar med nattis på morgonen. En tur gjorde jag tillsammans med Wiktor Holstensson. Vi skulle dra storgös var meningen. Men bra väder är inte lika med bra fiske. Trots att vi provade olika platser och varierade våra beten. Blev resultatet två ynka napp och ingen fisk i båten på en hel dag. Men vi trivdes och vid toltiden åkte flytoverallerna av pga värmen. Då det blev en aning svettigt i solgasset.
 
Någon dag efter denna tur åkte jag till Västra Sommen för att testa Gösen där. På morgonen när jag åkte ut låg det is på stora delar av sjön. Men med allt mer solsken försvann isen vid tio tiden. Efter sex timmars fiske kunde jag konstatera att Mars månad och Sommens Gösar ej var någon bra kombination. Fisken gick  extremt djupt ( 20-30 m) och var till en början helt ointressereade av det jag erbjöd. Men på eftermiddagen lyckades jag få två gäddor och två abborrar att gapa över min jigg.
En gädda sparades för att bli ugnsbakad med ansjovis och grädde.
Här under kommer lite bilder från de sista dagarna.
 
Mvh Henry 
 
 
 

 




Wiktor kör till ett nytt ställe.


Tranåssjön


Nattis som sakta smälter bort


Sommengädda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar