söndag 9 mars 2014

Vår på Sommen

Hej!
Vårvärmen har kommit med sydvinden. Isen försvann på några veckor och issäsongen blev kort. Endast en pimpeltävling kunde genomföras i distriktet. Trolling har blivit den dominerande fiskemetoden i vinter för mig i brist på is. 
För två år sedan klippte jag ut och handknackade cirka 200 skedrag. De har hängt på en vägg i källaren tills i år. Att prova alla dessa drag och kunna dra en slutsats av vad som fungerar, tar tid. Jag har testat cirka 40 st av dem i år på Vättern. Ganska snart kunde jag konstatera att varje sked har sitt unika rörelsemönster. Vissa gick bra i 1-1,5 knop andra krävde mer fart.
Nu de senaste veckorna med ett allt kallare vatten ( 2 - 3 grader) i Vättern. Har de med ett lugn rörelsemönster  vid 1,5 knop gett bra med fisk.
Idag söndag fick det bli ett test på Sommen då vinden var för svår för Vätternfiske. 
Vattentemperaturen visade sig vara 2 grader i Sommen och därmed borde skedar med ett lugnt rörelsemönster fungera. Ekolodet skvallrade om gott om bete på nivån 20-25 meter inom vissa områden. Jag envisades med att fiska med samma beten på nivån 6  till 18 meter. Efter 3 timmar utan ett pet började jag fundera på att byta ut några av skedarna.
Fem minuter senare löste ett spö ut på 10 m och upp kom en röding på cirka 60 cm som returnerades. Då den bar lekdräkt. När väl allt var i sjön igen löste nästa spö ut. Denna fisk skulle visa sig vara betydligt större. Efter mätning och vägning fick även denna röding friheten åter då den var slank och rödfärgad. Sen upprepades samma procedur efter 5 minuter när ytterligare ett spö löste ut och en röding på cirka 55 cm kom upp och returnerades. Skedragen fungerade.
Därefter hände inget mer på tre timmar och när solen började närma sig horisonten fick det bli hemfärd.
 
Mvh henry
 






Tre skedar med helt olika rörelsemönster trots den yttre likheten
 
 
 





Betesstimm






 
Längd 79 cm vikt 5340 gr


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar