måndag 9 maj 2016

Sommengös 9350 gr

Hej!
Efter lite velande om jag skulle lägga ut fångsten innan veckan var slut. Bestämde jag mig för att dela med mig av fångsten. Trots söndagens segfiske på Sommen valde jag att åka dit igen efter jobbet idag. Det skulle visa sig att fisket var helt annorlunda på kvällen jämfört med dagfisket. Första timmen gav 7 gäddor och vid 18.30 tiden fanns siklöjorna i ytan och därför var rovfisken aktiv. Ytvattnet var 16,5 grader till 17 grader. Gösens idealtemperatur med andra ord.

Ett bete presenterat på 2 m via en ytparavan togs av en fisk och jag saktade ner.
När jag började dra in fisken märkte jag att spöt som var placerat efter båten med en hemmagjord vobbler presenterad på 3,8 m började buga. Jag satte tillbaka spöt med sidoparavan då det andra endast var böjt..Typiskt gös tänkte jag.. Inte en rörelse. Jag började ta in fisken och det loja beteendet gjorde att jag var säker. Absolut en gös.

När väl fisken var vid båten dök en gös upp. Vobblerns bakre krok satt i överläppen och det var med en hårsmån fisken kom i håven. Jag avbröt fisket då jag insåg att fisken behövdes vägas med vittnen.
Vikten blev 9350 gr på två vågar. Fisken kommer att anmälas till storfiskeregistreringen.
Är man på rätt plats vid rätt tillfälle kan fisket bjuda på överraskningar.

Henry


 
Vikt 9350 gr.
 

Längd 93,5 cm. Omkrets 61 cm

1 kommentar: