fredag 30 november 2018

30 november abborrbeten

Hej!
Det blev en pimpeltur på eftermiddagen i dag. Jag hittade 10 - 12 cm is på en liten sjö/göl. Bara 800 meter bort gick en något större sjö öppen. Jag har vid flera tillfällen varit här på nyisen. Det finns stora kräftabborrar förutom de vanliga 15-30 gr. Detta gör att fisket kan bjuda på överraskningar. Efter lite test av beten och platser hittade jag fisk på 2,5-3 m. Två gäddor och 4 kräftabborrar och en del mindre fisk blev det.  Jag började fisket med 3 krok storlek 12 men övergick till mormyska agnad med abborröga mot slutet. Myskan fiskade klart bättre. Dog fisket i ett hål resulterade bytet till mormyska att det blev några fiskar till. Jag var helt nöjd vid 15.15 tiden när det lilla dagsljus som fanns avtog.

Värme  och nederbörd utlovas till helgen och den is som finns blir nog vansklig att gå på. Nästa tur blir nog båtpimpel.

Här under kommer bilder från dagen samt bilder på de beten jag oftast kör med vid fisket på nyis. Det är lite pyssel med lim och garn på små krokar men desto roligare att få fisk på egentillverkade beten.
Det kanske sporrar någon att börja göra egna pimpelkrokar.

Henry




Kräftätare


Denna tog på trekrok storlek 12 orange garn svart botten ytan lys


12  mörkröd ylle garn, lim ytan lys . Bra krokar i humusfärgade vatten



12 orange chenille garn svart botten, grön ytan lys, gul lysprick, svart bindtråd. Klarvatten


14 orange ylle garn,  svart botten, grön ytan lys, gul bindtråd. Fungerar bra nästan jämt.


16 krok guldskalle och svart yllegarn. Humusfärgade vatten



16 krok guldskalle och orange yllegarn, svart bindtråd. Klarvatten


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar