måndag 18 mars 2019

Björköfjärden, Piteå, Sm Luleå

Hej!
Äntligen hemma i dag måndag efter över 100 mils bilåkning på en dag i snöfall. Efter att varit uppe i Luleå med full vinter. Var det skönt att komma hem till Östergötland. Pelle och undertecknad åkte till Sundsvall onsdag kväll. Fiske på Björköfjärden blev det på torsdagen. Vi fick uppleva ett fiske över det vanliga. Upp mot 20-30 abborrar per hål med en vikt av 50 - 450 gr. De större returnerades och 50 gr slängdes ut till ett 30 trutar som gjorde oss sällskap. Bomhålen kunde räknas på ena handens fingrar.  45 cm is med 3 dm snö på bjöd fjärden på. Efter 5 timmars fiskande fick det räcka och nöjda med dagen åkte vi till hotellet.

Torsdag blev det bilåkning mot Luleå och jag kollade djupkartor på Eniro över kusten på vår färd norrut. Jag hittade en intressant fjärd vid Piteå på kartan. Det fick bli ett stopp. Fram med isborr och pimpeldunkar och ut på isen. När vi väl var ute på 6 m djup kom den första fisken. Efter 2 timmars fiskande var i nöjda och abborrar i spannet 50 gr till 350 gr hade fattat tycke för våra maggotagnade krokar.

Med erfarenhet från dessa två fiskedagar som minne sprang jag ut på Sm tävlingen på lördag i Luleå.
Vi från den södra delen av landet kutade iväg så långt vi kunde i snön. Misstänkt många, cirka 200 av 500 personer vek av norrut från startplatsen mot Luleå hamn. Där kunde de ju sitta och trängas tänkte jag medans svetten började rinna. Startskotten gick av och vi som nu var i samma område slängde oss på borren. Efter 5 minuter såg jag att ingen hade dragit någon fisk i närområdet. Fisken har nog inte vaknat var min första tanke. Men  1 timme senare efter cirka 20 hål i den 85 cm tjocka isen och inte ett pet. Fick jag inse faktum. Jag hade gått bort mig. Att gå några längre sträcker i snön var otänkbart.
Det blev till att borra vidare och se det som ett pass på gymmet.

Efter 3 timmars borrande med lite loppor i dunken gav jag upp. Det fick det bli en promenad tillbaka i snön. Cirka 200 m från starten gick jag förbi en äldre kvinna som just drog upp en sik. Jag gick fram och tittade på fisken och frågade om det har blivit något mer. " jag tror att jag fått 7 kilo" blev svaret. Vad skulle jag säga efter 8 km pulande i snön och säkert 70 hål. Det var bara att gå iland

Det skulle visa sig att bukten utanför Luleå ( hamn ) höll kolossala mängder med fisk. Somliga hade fått upp mot 9 kilo i första hålet och totalsegraren passerade 15 kilo. Att vattnet var helt fisktomt inom stora områden skulle det visa sig under söndagen lagtävling. De som hamnade fel hade problem att få 300 gr på 3 personer. Vi östgötar var samtliga utanför prispallen bägge dagarna. Gräset är inte grönare på andra sidan. Ju längre man gick från starten ju sämre blev fisket. Lokalkännedom och tafsfiske var det vinnande konceptet. Norrbottenfiskarna tog nästan storslam och det är bara att gratulera dem.

Arrangemanget fungerade perfekt och inte är jag nerslagen så här efteråt utan ser det som en ny erfarenhet. Om det nu blir ett nytt Sm i Luleå om cirka 10-15 år kan jag nog hamna rätt. Om jag nu lever och kvalificerar mig till tävlingen återstår att se.


Här under kommer bilder från dagarna.

Henry


En av mina 200 abborrar på Björköfjärden


Pelle koncentrerad med trutflock bakom


Isborren nerborrad i isen innan startskottet i Luleå. Vilken is!


Parkerad bil i Sundsvall. Fordonsägaren var tydligen rädd om vindrutetorkarna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar