måndag 11 mars 2019

11 mars

Hej!
Våren gör ett försök att ta över. Men is finns kvar på en del mindre sjöar. Sommen har nästan gått upp överallt. Lite rester av is finns i en del vikar. Vattnet är nu så nerkylt att vindstilla och någon minusgrad resulterar i nyis.

Båtfisket har nu börjat så sakteliga för oss som inte kan stanna inne. En tur till Vättern har det blivit för min del. 2 smålaxar samt två lovliga rödingar blev resultatet. Det kändes trögt och ekolodet var för det mesta helt tomt. Troligen befann jag mig på fel område. Några trollingbåtar hade haft ett bättre fiske på en annan del av sjön. Men sjön är stor och det är inte lätt att hamna rätt varje gång.

I lördags blev det båtpimpel på Sommen tillsammans med Göran Edvardssson. Sydvind och duggregn bjöd dagen på. Vi försökte åka in i en mindre fjärd men is stoppade oss. Efter någon timmes letande hittade vi fisk på 20 m nivån. Cirka 6 kg matfisk och en del smått därutöver blev det. Båtpimpel ger som regel bättre fisk än isfisket och så var fallet även vid denna tur.

På Onsdag åker jag mot Luleå för att vara med på Sm i pimpelfiske i helgen. Lite tokigt är det nog att åka över 100 mil tur och retur för att pimpla abborre. Men jag fick ett erbjudande av Pelle Ernsth att åka med. Jag har inte åkt på något Sm de senaste 30 åren trots att jag kvalificerat mig. Men nu blir det av. Vi stannar och fiskar i Björköfjärden på vägen upp och där lär det finnas gott om fisk. En tröst om nu Sm tävlingen blir en seg historia. Men ryktena säger att vikter över 10 kg blir det om nu Luleåvattnet levererar som det  brukar.

Lördagen den 30 Mars kl 10.00 har vi årsmöte i klubben. Inbjudan kommer 1 och en halv vecka före här på bloggen.

Här kommer bilder från de senaste dagarna.

Henry

Göran med Sommenabborre

Murarhink med matfisk


Blank Vätternröding

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar