måndag 20 januari 2020

20 januari

Hej!
Inga pimpeltävlingar i sikte. Det vårlika vädret fortsätter och vad gör man? Båtfiske är det som gäller. Jag var ej ensam om att utnyttja söndagens solsken till en tur på Sommen. Svag vind klarblå himmel och någon plusgrad gav en behaglig dag på sjön.
 
Trolling får vänta för min del men Jan-Åke Karlsson och Ingemar Johansson sjösatte vid 08.30 tiden med djupriggar och spön. De trollade hela dagen och tre rödingar som returnerades och därutöver en gädda blev resultatet. Jag trodde att jag blev sen på kvällen men de kom i land samtidigt med mig efter solnedgången. Det var bara så svårt att avsluta fisket då sjön låg som en spegel.
 
Båtpimpel som blev dagens fiske var jag ej ensam om. Göran Edvardsson och Johan Karlsson fanns på sjön i hopp om att hitta fin abborre. Abborrfisket var en aning knepigt. Solsken med bra ljus gjorde att fisken tryckte på botten. Vid en första anblick såg det ut som att det ej fanns någon fisk på ekolodet. Men små förändringar i bottens struktur avslöjade abborrarna. Jag for runt i Asbyfjärden och hittade fisk i anslutning till några små djuphålor på 27 m. Mörk krok var ett måste och alla ljusare varianter gav inte ett pet.
 
När man väl fick en fisk visade det sig att alla förändringar i botten lyfte. Hela ekolodsbilden blev full av fisk när man kom rätt. Abborrarna följde med från 27 m till 17 m. Så det blev mycket pelagiskt fiske. Storleken på fisken var från 50 gr till 300gr och en hink med filéfisk fick följa med hem.
Därutöver klev en röding på som returnerades. Fisken var klart mer färgad en rödingen jag fick senast. Att röding beståndet har ökat visar det sig klart då detta var min 3 e röding sen jul vid abborrpimpel. På 80-90 och 2000 talet fick jag en röding per 10 år vid abborrpimpel. En otrolig utveckling.
 
Här under kommer bilder från söndagen. En otroligt fin dag var det. Trots att det känns konstigt med vårväder i januari.
 
Henry
 
 
 
 
 

Färd ut på sjön

 
Göran Edvardsson och Johan Karlsson
 

Söndagens röding

 
Fångst på 27 m. 90 mm pirk vinröd garnkrok
 

Hemfärd


Ingemar vid rampen på kvällen

 

 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar