torsdag 9 januari 2020

9 januari

Hej!
I brist på is får det bli båtfiske. Jag har nog aldrig upplevt en så varm start på det nya året som i år. Antingen deppar man ihop i saknad efter isfisket eller så är det bara att gilla läget och ge sig ut med båt.

Flera har utnyttjat de milda dagarna då det ej blåst för mycket. Några har trollat på Sommen under trettonhelgen. Klubbmedlemmarna Ingemar Johansson och Jan-Åke Karlsson trollade en mild och lugn dag. Jan-Åke fick sitt livs finaste öring. Fisken returnerades efter vägning och fotografering. Grattis till en öring på 6,5 kg.

Själv har jag har båtpimplat  varje dag som vinden tillåtit sedan julhelgen. När vinden har varit för svår har Åsunden varit räddningen. Sjöns sträckning nord till syd har skapat möjligheter att hitta lä mot västvinden. Fiske har varit bra i Åsunden och det mer grumliga vattnet har gjort att maxdjupet för fisket legat på 15 meter. Därunder har det ej hänt något.

Sommen däremot har gett bra fiske ända ner till 27 m. Norsabborren har samlats väldigt koncentrerad i djuprännor. Sträckor på flera kilometer har varit fisktomma. Men när man väl hittat fisken har det varit ett otroligt bra fiske. Som bonus har gäddor och röding fattat tycke för de presenterade pirkarna.
Göran Edvardsson tittade storögt häromdagen när jag fick en gädda på 7 kg på 27 meters djup. Ändå mer förvånad vart han idag när en röding på 5,4 kg kom upp från 23 m djup. Jag returnerade fisken och den simmad lugn ner i vattnet. Trots de fina fiskedagarna gnager en oro hos mig över den saknade vintern. Är det så här vårt väder kommer att bli framöver i januari? Min första pimpeltur på is i Östergötland är den 10 oktober på Åsasjön sydväst om Västra Harg. Men det var för 40 år sedan. Det är knappt jag tror att jag minns rätt. Men tillfället finns dokumenterad i min fiskedagbok.

Jag håller på med sammanställningen av sportfiskeklubbarna fångster för 2019. En del rapporter saknar jag fortfarande. Ni som fiskat rapportera till mig. Om några veckor kommer resultatet att redovisas här på bloggen.

Förhoppningsvis kan vi ha vårt Km i pimpel i februari om nu vintern kommer.

Henry


 
Jan-Åkes Sommenöring
 

Sommenröding tagen på 23m

 
 
 
Soluppgång Åsunden


Sommen



Åsunden

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar