söndag 23 februari 2020

23 februari

Hej!
Blåsten fortsätter och därmed pumpas mild luft in över oss här i Östergötland. Ingen pimpelis går att hitta om man nu inte åker 30 mil norrut. Januari och februari så här långt slår alla rekord. Vi i östgöta distriktet lär få det svårt att komma ut på någon pimpeltävling denna säsong. Om nu inte något otroligt händer på väderfronten.

Båtfisket får ersätta fisket från is. Den enda dagen med svag vind i veckan var i onsdags. Pelle Ernst och jag båtpimplade på östra Sommen. Abborrarna var splittrade efter allt blåsande och stod glest på 22-24m.
Dagens fångst blev därmed ej så stor. Men cirka 20 matabborrar fick vi ihop tillsammans. Göran Edvardsson och Johan Karlsson som även de var ute och båtpimplade på sjön fick ihop något likvärdigt i abborrväg..

Det mest spännande som hände för Pelle och mig under dagen var en röding som tog min pirk presenterad 20 cm över en 23 m plattbotten. Efter en stund kom den upp och efter ett snabbt foto fick den simma vidare. Längden var cirka 80 cm och vikten därmed runt 5 kg. Vid telefonkontakt någon timme senare visade det sig att även Göran hade fått en röding. Jag gratulerade till hans livs första röding. Johans kommentar via sms till mig var "det här får jag väl höra i hela livet".

Då jag var sportlovsledig blev det även en tur till Stora Rengen i torsdag och Åsunden i fredags
På Rengen låg det spridd nattis på morgonen men en tilltagande vind rensade bort isen. Fisket var ej mycket att hurra över. Småabborre på 10-11m kurvan fanns det bitvis och som jag tolkade ekolodet fanns det väldigt lite fisk i sjön. Djupområdena i sjön var helt fisktomma förutom någon enstaka gädda. Kanhända att skarven börjar tära även på Rengens fiskbestånd. Hur det kan gå visar Järnlunden och Roxen på. Där har hela ekosystemet ändrats efter skarvens intåg.

Fredagens tur till Åsunden blev ett kämpande med vinden. Det var inte lä någonstans. Vindbyarna var nog på 14-16 m/s. Abborrarna gillade inte läget alls. Fiske under 14 m gav inget då vattnet började bli något grumligt troligen på grund av allt regnande. Det riktigt klara vattnet är nog förbi för den här vintern. Sämre siktdjup brukar som regel innebära sämre fiske. Norsabborrarna på 17-18 m reagerade inte alls vid denna tur. Endast 2 gäddor fick jag på det djupet.

Hur många gäddor det blivit på mina båtpimpelturer i år har jag tappat räkningen på. Men en pirk på 80-90 mm verkar vara högintressant för dem så här års.

Utsikterna för att kunna ha vårt Km i pimpelfiske ser ej så stora ut. Men kanske vi får några kalla nätter framöver. Helt omöjligt är det inte. Mars månad kanske överraskar och bjuder på kyla.

Här under kommer lite bilder från senaste veckan.

Henry

Ovanlig syn den senaste månaden"blankt vatten"

Röding 80 cm

"Rengengädda" och 80 mm pirk

"Åsundengädda" och 80 mm pirk



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar