måndag 19 oktober 2020

19 oktober

 Hej!

Det var frost på bilen i morse. Kanhända vi får en normal höst. På den gamla goda tiden för sådär 30 till 40 år sedan var oktober en månad då de första isarna kunde bildas på små gölar. Framåt början på november hittade man ofta en tunn isskorpa på någon liten göl. Min första pimpeltur på is är den 10 oktober i Östergötland. Jag har svårt att fatta att det är sant. Men min bror var med som vittne. Vi la ut några björkslaner för att komma ut på den 3 cm tjocka isen. Fisket var väl sådär. Några pinnar fick vi bland näckrosbladen på 1,5 djup.

Tyvärr ser framtiden ej så ljus ut för oss pimpelfiskare . Is lär bli en bristvara här i länet framöver. Ingen kan väl längre undgå de förändringar som sker med klimatet nu. Båtpimplet blir det som kommer att dominera. Vintern 19-20 var det båtfiske som gällde hela vintersäsongen inte en isskorpa som bar på hela vintern här i länet.

Det har blivit lite jobb i garaget. Pirk och krok får man väl göra även om isen saknas. Jag har löst problemet med tappade pimpeltafsar med den extra länken på pirken. Det har blivit några pirkar till. Dessutom har jag försökt göra tafskrok som ej behöver betas med maggot, mask eller öga. Det jag hittills märkt är att korta flugkrokar fungerar bättre än längre streamerkrok. Jag har testat obetade krokar med olika färgkombinationer. Bäst har mörkare krok med inslag av grönt varit. Garn har varit överlägset lim .Vid en tur på Västra Sommen förra veckan hade jag ett fiske mellan 12.00 till 13.40 Där abborrar på 70-200 gr kom upp i en strid ström. Det blev ett hundratal uppdragna på kort tid. Betet var en av de krokar som finns på bilden under. Storlek 10 med guldskalle. 100 mm pirk och 9 cm tafs.

På fiskefronten blir det  för min del Km (Forserums fiskeklubb) i båtpimpel på lördag och gäddtävling på Åsunden på Söndag. För information om tävlingen på söndag kolla  http://www.rimforsafk.se/

För vår klubbs del blir det den 8 November Båtpimpeltävling höst.  09.00-14.00. 10 största abborrar vägs in. Inbjudan kommer här på bloggen.

Här under kommer lite bilder. Någon kanske blir inspirerad att göra pirk eller krok själv. Bifogar även en målning jag gjort. Abstinensen över saknad is är för mig stor. Måla en vinterbild hjälper något.

Henry


Nygjord tafspirk

Pirken i profil

Kroken ner till vänster (Kamasan 10) gillade Sommen abborrar

Extra länk innan tafsen

Vinterfiske

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar