onsdag 28 oktober 2020

28 okober

 Hej!

Vi är nu framme i slutet på oktober och ingen kyla är i sikte. Vattentemperaturen ligger fortfarande över 10 grader i våra större sjöar i länet. Någon is innan jul lär det ej bli. Helgen som var blev det båtpimpel lördag och gäddfiske på söndag. Jag fick arrangera Km i båtpimpel för Forserums Sfk. Åländern som jag valde var en ny sjö för oss alla när det gällde båtpimpel. Ett antal tävlingar på is var de flestas erfarenhet från sjön. Högsta vikt blev över 8 kg. Småfisken dominerad för de som viktmässigt lyckades bäst. För egen del blev det ett letande efter större fisk. Jag lyckades få ihop nästan 7 kg och matfisken dominerade.. Min största abborre passerade 800 gr. Kanhända att strategin att leta stor fisk ej var rätt för vinst men det blev ett roligt fiske. 9 till 14 m var det gångbara djupet.

Söndagen gäddtävling på Åsunden blev en märklig tillställning. Fiske efter pelagiske gäddor fungerade inte alls. Spinnfiske längs med botten på 10-15 m var det som gav bäst. Vi var många som satt och väntade på att gäddorna som levde pelagiskt skulle hugga på det som serverades. Ekolodet tecknad stor fisk på 10-15 m men att få någon att bita var svårt. Jag lyckades ej fylla pappret ( 5 st). tre fiskar i båten av 6 kontakter var väl inget att hurra för. Men grattis till Team Rappestad som med 443 cm knep segern.

Vi som gillar att träffas och tävla kan se fram mot helgen sjunde och 8 november då vår klubb kör en abborrtävling. Torsdag den 5 november kommer besked om tävlingen genomförs lördag eller söndag. Lämpligaste väder blir det som avgör dag. Inbjudan kommer nu i helgen.

Nu när det ej verkar bli någon kyla blir det nog en extra gäddtävling helgen 14-15 november. Efter lite koll verkar det finnas intresse. För att det skall bli något nytt blir det nog endast en gädda som mäts in. Det kanske resulterar i att även fiske med få hugg kan bli intressant. Gäddan över 110 cm kanske blir en verklighet. Fiske i Norra vi fjärden utanför Malexander kan ge riktigt stor gädda. Men då kanske det handlar om 2-3 kontakter på en dag.

På lördag blir det för min del gäddfiske i Roxen. Tävlingen har runt 60 team som är föranmälda. Håkan Lindqvist och jag kör ihop. Vi lyckades knipa pris för längsta gädda förra hösten på samma tävling. Om vi skall lyckas igen åretstår att se.

Här under kommer bild på +800 gr abborren jag fick på Åländern.

Henry

+800 gr


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar