söndag 13 mars 2022

13 mars

 Hej!

Jag har inte varit så flitig på klubbens blogg denna vinter. Situationen i vår omvärld är nog den största  orsaken. Det som händer nu har påverkat mig och att skriva om fiske har känts lite meningslöst, men nu kommer i alla fall en rapport från min vintersäsong. 

Nu börjar isen bli en aning osäker. Vi fick en över 3 månader lång period med gångbar is i Östergötland. Blankis har varvats med snö, värme och kyla.  Det har varit bra ljusförhållande för våra abborrar då blankisen har dominerat.

Jag har nog varit ute på is vid cirka 50 tillfällen. Förra vintersäsongen med Corona och inställda pimpel tävlingar har gjort att tävlingsfisket har kommit av sig för mig även denna vinter. Jag har istället valt att söka efter större abborrar. Näringsfattiga klarvattensjöar där det finns möjlighet att få stor fisk på djup av 7-18 m har lockat mest (Sommen har jag ej fiskat på denna vinter då isen varit osäker där). Fisket har för det mesta varit ganska segt men så är det på dessa vatten. Med lite envishet och med fiskedagar upp mot 7 timmar har det ändå blivit en del fin fisk och därmed många minnesvärda turer. 

Vintersäsongen 20 -21 blev det för min del 14 abborrar över kilot och denna säsong 21-22 9 st hittills, uppdragna ur 5 olika sjöar. De näringsfattiga sjöarna vi har i länet producerar inte några större  mängder med fisk direkt. Det medför att även fiskedagar med endast en mager fångst av småabborre tillhör det normala. Det handlar bara om att ha tålamod så kommer dagar med fångster värda att minnas. 

Fisket jag bedrivit har gett gott om tid för att testa pirk, krok och och olika fiskedjup. Småabborren har det visat sig vara mer förlåtande och hugger oftast på det mesta. Fiskedagarna då man lyckas få stor fisk har ett antal parametrar som måste stämma. Nu i mars har fisket fungerat bäst under sen eftermiddag. I december däremot fungerade även tidiga mornar riktigt bra. Bedrivs fisket under hela dagen är det möjligt att hitta när huggperioderna infaller. Abborrarna kan ibland vara lika tjuriga som gösen under en lång period. Alltså, att totalt vägra äta!

Här under kommer bilder från de senaste månadernas fiske. Dessutom ett urval av pirk och krok som jag fiskar med.

Henry


Så ser dom ut klarvattensjöarnas abborrar.



Och så var det kallt.



För att en vecka senare vara 8 plus. Typiskt för den här vintern.



Två pirkar. Överst 70 mm pirk nylontafs 0,30mm och trekrok storlek 10.
Därunder 80 mm tafspirk med flat baksida. Med egengjord myska


Sex olika krokar storlek 10 som täcker upp för de flest olika fisken.
Lysprick i de 2 till höger där uppe och den i mitten där nere.


Mormyska storlek 10 Kamasan B100 och skalle volfram 2,5 mm. Lina 0,225 mm
Denna krok betat med ett litet abborröga har gett mig ett antal riktigt stora abborrar.
Speciellt vid blankis och bra ljusförhållande då de vägrat ta på 3 krok.



Krok, volfram skalle 2,5 mm och Mivardi feederlina 0,225.
Jag har testa ett antal linor som tafsmaterial och denna lina är nog den jag tycker tål mest slitage.


Vackert färgad abborre från klarvattensjö. Vattnet har en svag ton av humus.


Tålamod lönar sig. 1360, 1320, 1190 och 850 gr
Från sjö med siktdjup på 6-8 m

1 kommentar:

  1. Hej Henry
    Tack för alla fina inlägg, jag bor i Thailand sedan ett par år, men längtar tillbaka till vinterfisket ibland.
    MVH
    Benny

    SvaraRadera