lördag 19 mars 2022

Svartån 19 mars

Hej!

Efter isfiske torsdag och fredag med magert resultat och en allt sämre is blev det spinnfiske i Svartån idag. Det visade sig att is låg kvar bitvis vid kanterna. Jag spinnfiskade med jigg och vid tredje ankringen nöp en gädda jiggen. Efter några timmars fiske märkte jag att 2 m djup med helt stillastående vatten var det som gällde. Totalt 18 gäddor med en topp på 4 kg blev resultatet. Något förvånad var jag att fisken var så pigg trots minusgrader när jag gav mig ut. Ingen abborre ville bita i mina jiggar. Troligen var det för kallt i vattnet. Kanhända bottenmete med mask hade fungerat bättre.

Våren är nog här nu. Sånglärkor, sångsvan, kanadagäss, vitkindad gås. grågås,  havsörn, ringduva och en bäver såg jag. Bävern var nog lika förvånad som jag själv över mötet. 

Klubbens nästa aktivitet är årsmötet den 15 april. 

Här kommer bilder från dagen.

Henry


 Kanadagäss på iskanten


Utanför denna vassrugg stod ett antal gäddor på en 2 m djup plattbotten.


En del mindre gäddor nöp försiktigt i jiggen.


Medan en del var mer glupska.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar