tisdag 20 juni 2023

Back to basic

 

Hej!

Jag har en båt som låg i Svartån i 15 år. Jag metade mest vitfisk från den. I vintras köpte jag ee trailer. En ny möjlighet öppnade sig. Båten var lätt och gick att dra på backen. Nya vatten var en möjlighet att besöka. Sedan februari har jag varit ute minst 50 gånger med båten. Köpa bensin vid varje fisketur var ej något tvång. Miljövänligt med andra ord. Att utforska små vatten har varit intressant. Många turer har ej gett något av värde. Men hittils har det blivit över 50 gösar och lika många gäddor varav 2 över 9 kg. Att ro med beten efter ger en kontroll som trollingen ej ger.

Att ro 8 timmar ger dessutom en bra genomkörare av kroppen. När jag monterade ett ekolod gick det att ha kontroll på det fiskbara djupet bättre. Att trolla på Vättern. Sommen och Åsunden har jag gjort i 40 år och intresset har svalnat. Jag kommer ej att få större fiskar och ej uppleva ett bättre fiske. Efter över 500 dokumenterade gösar i Åsunden. 700 rödingar och 200 öringar i Sommen och 700 lovliga laxar i Vättern räcker det. 

Jag har hittat vatten som överraskat och det är en tillfredställelse att vara ensam om upptäckten. Små sjöar som ingen har lagt märke till har visat sig bjuda på fina fiskar.

Jag kommer att fortsätta testa nya vatten då små sjöar visar sig bjuda på bättre fiske än man förväntat sig..

Mina övriga båtar med motorer blir endast andvända vid tävlingar och bensinnotan lär därmed bli låg.

Jag rodde fram till 30 års ålder vid allt gösfiske så det är en återgång till något jag är van vid.

Klubbens nästa tävling blir 24 timmars den 8-9 juli. Inbjudan kommer här på bloggen.

Henry






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar