tisdag 23 januari 2024

Km 28 januari

 Hej!

Vädret ställer till det. Ena dagen är det massor med snö på isen och nästan omöjligt att gå några längre sträckor. För att dagen efter vara vårflod. Jag kollar is nu på fredag och lördag. Km blir av nu på söndag." Reservsjö" för Sommen får jag leta reda på om nu isen är för dålig där. Det finns sjöar som ej är lika känsliga för vindens påverkan. Senast lördag kl 17.00 kommer information om var Km kommer att hållas. 

Jag har sammanställt sportfiskeklubbarnas fångster för 2023 ( ej Tranås klubben). Det finns här till höger på bloggen. Det är intressant att se fångsterna från 2014. Röding beståndets utveckling är en framgångssaga. Fiskevårds planen som sjösattes i början på 2000 talet har haft avsedd effekt. Men gösbeståndet har havererat. Yrkesfiskets ökade uttag har beståndet ej klarat. Vi som fiskat gös i Sommen under flera årtionden har klart märkt av utvecklingen.

Här under kommer bilder på egengjorda pirkar och krokar som för mig fungerat bra på Sommen den senaste tiden. De övre pirkarna med trekrok gäller när fisket är lätt. Den undre pirken med tafs har jag använt när fisket är trögare. Pirken går ut flera meter åt sidan vid nedsläpp på djup 12 till 18 m. När den sedan sakta driver tillbaka hänger den först någon meter över botten. För att mot slutet hamna bottennära under hålet. Många större abborrar har jag fått med denna kombination när fisket varit segt. Pirkens bredare sida samt den flata baksidan gör att den driver långsamt tillbaka. Det är vid driften som huggen kommer. Kroken betas med ett urkramat öga.

Henry


70 och 80 mm pirk. Som går rakt ner vid nedsläpp.


80 mm pirk som driver åt sidan vid nedsläpp.


Flat baksida


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar