söndag 15 mars 2020

15 mars

Hej!

Här kommer lite information från de senaste dagarna. Båtfiske gäller nu då vi ej fick någon vinter.

Snö, regn, sol och blåst. Just nu varierar vädret stort. Lördagen gav sol och efter en kylig morgon med minus 4 grader blev det någon plusgrad på dagen. Ingemar Johansson och Jan-Åke Karlsson valde att åka till Sommen då vinden troligen skulle bli väl tuff på Vättern. Två fina 3 kilosrödingar som återutsattes blev dagens resultat. Ytterligare ett bevis på att Sommens röding bestånd är starkt.

Jag själv åkte till Vättern i hopp om att hitta några laxar. Visst blåste det ordentligt på morgonen (nordvind) samt eftermiddagen (sydvind). Men några timmar mitt på dagen var det riktigt behagligt. Efter 2 timmars fiske tog en lax ett ytbete. Jag tog upp riggarna och fortsatte med rent ytfiske när blåsten tog i. Ytterligare 2 laxar samt ett gäng rödingar blev resultatet. Tre 6 kilos laxar följde med hem. Jag hade fått uppleva något sällsynt. Tre lovliga laxar på samma dag i Vättern.

På fredagen gjorde jag en tur till Västra Sommen. Regn, snö och sedan hård nordvind fick jag stå ut med. Efter 3 timmar var elmotorns batteri kört i botten på grund av blåsten. Det var bara att åka iland.
Men fisket var bra på 14-16 m och ett antal matfiskar fick följa med hem.

Glöm ej klubbens årsmöte den 28 mars.

Henry


Jan-Åke med Sommenröding


Vättern lördagen den 14 mars kl 12.00


Lördagens 3 Laxar


Fredagens matabborrar med 100 mm pirk


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar