torsdag 14 januari 2021

14 januari pimpelis

 Hej!

Det var nästan 2 år sedan som det fanns gångbar is i Östergötland. Nu finns det en tunn skorpa men tyvärr ligger det snö ovanpå. Jag har åkt runt i södra delen av länet och testat is med isbillen, Det tjockaste is jag hittat är 6 cm. Men tyvärr är inte den minsta göl helt säker. 5 cm is blir 3 cm en meter bort och snön trasslar till det. Blankisens förändringar går att se men snö på gör att billen är nödvändig. Fisket har som vanligt på första isen varit varit trögt. Men nivån 4-9 m har gett en del. Kul att få fisk från is som omväxling skull. Kylan som kommer gör att det blir lite tryggare till helgen. Men många mellanstora sjöar har delvis öppet vatten och då räcker ej den närmaste kylan . Ett par dagar med blidväder är nog det vi får vänta på så att det stöper igenom och fryser igen.

Jag har blockat fram pimpeldunkarna igen. Linan som satt på mina spön var murken och allt är bytt nu i kväll. Pimpellina som fungerar bra är ej lätt att hitta. Jag har testat linor i 40 år och ett antal felköp har det blivit. Flou gul är ej att tänka på då fisken störs klart av färgen.. Stroft GTM är helt ok men syns ej mot snön. Men som tafsmaterial fungerar den. Jag vill ej göra reklam men att delge erfarenheter är väl ok? Karpfisket har drivit på utvecklingen och där finns de bästa linorna tycker jag. Brownings feeder lina Cenex 0,20 mm - 0.22 mm är nog den bästa vid pimpelfiske ner mot 9 m. Den syns bra mot isen då den är svart och styrkan är extrem även efter ett visst slitage. Linans töj gör att den ej fungerar vid djupare fiske. 

Vid fiske djupare än 9 m ner mot 25 m fungera MS Range feeder 0,25 mm lina bra. Den är brun och syns bra. Den möjliggör bra kontakt vid djupare fiske och är riktigt stark. Även Winner feeder 0,25 mm lina fungerar bra vid djupfiske  Den är också extremet stark. Det verkar som att karpfisket har fått lintillverkarna att ta fram riktigt bra linor . Att de fungerar vid isfiske var väl inte deras ambition men det är bara att tacka.

Som det ser ut nu kommer klubbens Km i pimpelfiske bli av. Inbjudan kommer.

Här kommer bilder från idag och linor.

Henry



Första isen


Abborrar och 40 mm pirk



Lina 1-9 m


Lina 8-24 m

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar