fredag 22 januari 2021

22 januari

 Hej!

Några vinterdagar fick vi men kylan blev kortvarig. Nyisen som frös till när temperaturen sjönk under minus 15 blev ej tjock nog att gå på. Den is som fanns innan var snötäckt och därmed hände inte mycket med isen.. På en del mellanstora sjöar bar stöpsträngarna. Det har blivit räddningen för mig under de senaste pimpelturerna. Vid en tur lyckades jag få sviten 1360 gr, 1240 gr, 1060 gr,1040 gr och 700 gr förutom 5 loppor. Jag följde en stöpsträng  med 5 cm is och på 17 m fanns de större abborrarna. Troligen var nors deras föda då de vistades så djupt. 

I går blev det en ny tur. Vi 09.00 tiden fanns lite snö på isen vid lä kanten. Mitt på dagen blåste och regnade det och den 4 cm tjocka klarisen mjuknade av allt vatten och återigen blev det stöpsträngar  som bar. Vi 14.30 tiden klarnade det upp och jag dröjde kvar. Min sista abborre fick jag 16.10.  Abborrarna var extremt nertryckta vid botten och 70 mm pirk och liten egengjord myska gav de största. Jag har gjort en tafspirk som driver åt sidan vid nedsläpp. På 15 m hamnar den cirka 4 m åt sidan och driver långsamt till platsen under hålet. Det verkar som att den långsamma driften verkar gillas av abborrarna. Dagen gav flera riktigt stora abborrar de fyra största vägde 1610 gr, 1390 gr, 1280 gr och 1160 gr. Det kan verka rovgirigt att ta upp dem. Men på djup under 12 m lär de ej må bra av att återutsättas.

Jag letar is till vårt Km men nu finns ingen säker is i närområdet. Kanhända att den närmaste veckans utlovade kyla kan bättra på isen. Men kommer det snö är det kört igen. Tyvärr visar de längre prognoserna ingen riktig kyla. Men vi får hoppas. Km läggs ut här på bloggen med kort varsel bara det finns is.

Var extra försiktiga om ni ger er ut på isen. Isbill är ett måste just nu. En klubbmedlem ( ej namngiven) åkte i för en vecka sedan men kom upp välbehållen. Hans flickvän fick komma med ombyte så han kunde fiska vidare!

Här kommer bilder från den senaste veckan.

Henry



Stopsträngarna bar ( 5 cm) . Under snön fanns 2-3 cm is




Igår eftermiddag.. Klarisen bakom konten blev helt murken



Störst 1610 gr



Tafsen höll























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar