onsdag 16 december 2020

16 december

 Hej!

Det gråmulna vädret fortsätter. Vi som hoppas på pimpelis får vänta. Tendensen under senare år är att vintern blir allt mer mild. Vattentemperaturen avslöjar att det ej varit någon kyla i höst. Vättern var + 8 grader i söndags. Nytt rekord för vad jag upplevt i december. Rödingen har avslutat sin lek och rommen kommer att kläckas på tok för tidigt. Hoppas ynglen hittar något ätbart i januari - februari.

För min egen del har det blivit Vätternfiske. Det gäller att utnyttja ostvinden och med den blankvatten på vår sida av sjön. Tendens vad avser fisket har varit att på helgerna med många trollingbåtar har fisken skyggat. Mitt i veckan med få båtar har fisket varit bra på 1-12m och under helgerna har 7-20 m fungerat bäst. Alla båtar med ekolodsignaler har en tydlig effekt på fisken. Bäst fart för mig har varit 1,6-1.7 knop och 3 - 4 tums Apex har gett många fiskar. För att få rätt gång i  relation till fart på betena testar jag på olika beten vid båtkanten i den fart jag skall trolla i. En Apex som ej rör sig vid låg fart lägger jag i kokande vatten när jag kommer hem och böjer till den och spolar med kallvatten för att den ska stanna med den nya böjen. Små variationer avgör om det skall passa fisken.

Öring och röding bestånden är riktigt bra i Vättern just nu. Gullspångslaxarna är en sällsynthet och de ny inplanterade Klarälvslaxarna börjar nå 60-62 cm men de under 60 cm dominerar laxfångsterna.

Rödingen dominerar just nu i fångsterna. Lekrödingen avslöjas för hannarnas del med att de är tomtefärgade. Honorna kan vara svårare att se . Men en koll i munnen avslöjar en grå färg när det är en lekfisk. C&R gäller på lekfisken. Hälften av rödingarna i min fångst har varit blanka och några har sparats som matfisk.

Jag har hämtat ut fiskekorten för 2021 och ett utskick kommer vid nyår med trollingkort fördelningarna samt övrig information för klubbmedlemmar.

Mer fångstrapporter för Sommen önskas. Kolla till höger på bloggen för hur du går till väga.

Här kommer några Vättern fiskar från den senaste veckan.

Henry



Vätternöring och rödingar

Gullspångslax


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar