torsdag 3 december 2020

Spöparavaner

 Hej!

Nu är det bitvis trist fiskeväder. Blåser någon dag bort finns det tid att göra fiskegrejor. Jag tänkte beskriva lite egengjorda saker här på bloggen den närmaste tiden. Jag börjar med spöparavaner och framöver blir det mer. Jag gjorde min första vobbler 1967 och därefter har det blivit så att jag försöker göra allt själv. Inget är bra nog än att det går att förbättra har jag märkt.

Spöparavanerna gör jag helst i lövträd. Gran och fur tar åt sig för mycket vatten och blir därmed för tunga. Lind är min favorit. Lättbearbetat och har en tendens att ta emot lite vatten trots flera års bruk.

Det man behöver är trä, sekundlim, spackel, cykeleker, linutlösare, rostfri tråd eller fjäderingar, makrylatplast ( 1-2 mm tjock) finns i alla glasmästeri. På verktygsfronten såg, hyvel, tång och kniv och dessutom lösningsmedelsbaserad lackfärg.

Här under kommer en beskrivning av en paravan som lätt drar medelstora gäddvobbler och öring/lax beten bra. Den är extremt lätt och därmed vevas den in utan problem. Genom att böja cykelekern bakåt eller framåt  ökas eller minskas dragkraften. Genom att tex. minska (25 % ) eller öka ( 25% ) alla måtten.  Men behålla tjockleken på lindplankan får man paravaner för lättare resp. tyngre beten.

Henry

Egengjorda spöparavaner på blank sjö.


Lind. Längd 18 cm. Bredd  6 cm och tjocklek 12 mm med makrylat list för större dragkraft


Lind. Längd 18 cm. Bredd  6 cm och tjocklek 12 mm
Hyvla framkanten och borra hål för cykelekern.



Cykeleker (om man ej har rostfri tråd) klipp och böj


Trä igenom och böj. Slå ner öglorna.



Höjd 4-5 cm.


Fixera med sekundlim.


Fixera med sekundlim.


På med spackel.


Skär makrylatplasten med kniv, böj och den går av.



Forma och dra med sandpapper på makrylatplasten limma dit med sekundlim. På de större paravanerna brukar jag  fästa med 2 skruvar för extra hållbarhet. Sätt fäste för hake i nedre kanten. Skruvögla eller gör ett u av ekern knacka dit 1 cm från kanten. Måla 2 gånger.


Sätt dit linutlösare med rostfri tråd eller fjäderringar


Sätt dit hake för linan


Färdiga paravaner. Märk för att hitt rätt par



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar